Terugblik

 

Wat een bijzonder jaar was 2018! Een jaar waarin ik de knoop heb doorgehakt en mijn droom heb verwezenlijkt: het geven van kapperstrainingen. Een ontzettende leuke stap, wat met veel enthousiasme werd ontvangen. Ik heb gemerkt dat er veel meer kappers zijn zoals ik die veel meer willen weten over de huid en het haar dan dat we op de opleiding geleerd hebben. De klant wordt veeleisender en zeg nou zelf: kappers vinden het zelf toch ook leuk om meer verdieping in het vak te zoeken?

Al jaren verslind ik informatie over haar- en hoofdhuidproblemen en gezonder werken in de salon, niet in de laatste plaats door mijn eigen gezondheidsproblemen. Deze kennis wilde ik graag gaan delen. Dit omdat ik geloof dat de kapper voor klanten meer kan doen dan alleen haren knippen en een praatje over het weer houden. Wij als kapper kunnen waarde toevoegen en waarde creëren als wij laten merken wel degelijk iets te weten over haar- en huidproblemen. Wij als kapper zijn een eerste aanspreekpunt als het gaat over hoofdroos, jeuk op het hoofd en dat plekje dat jeukt en/of bloedt. Maar een opleiding specifiek voor die kapper – geschreven door een kapper – was er nog niet. Ik ben heel blij dat ik de stap heb gezet met geweldig resultaat. Rond de zestig kappers hebben de cursus dit najaar gevolgd, zowel in Nederland als in Vlaanderen. Dat er zoveel belangstelling zou zijn, dat had ik  niet verwacht. Ik ga er dus ook zeker verder mee omdat het laat zien dat er veel behoefte aan is. Behoefte aan meer verbreding en verdieping van kennis die nodig is om het vak waarde te geven. Niet alleen voor de kapper maar zeker ook voor onze klanten.

Ik blijf het raar vinden dat er niets tussen een kapper en een dermatoloog zit. Huisartsen hebben wel kennis maar niet zo specifiek als een kapper met interesse voor haar- en hoofdhuidproblematiek en echt kijkt naar de  huid. Ondanks dat de kapper het misschien niet altijd zo goed kan benoemen en geen diagnose kan en mag stellen heeft de kapper wel vaker contact met die klant. Hoe mooi is het dan als de kapper met meer kennis over haar- en hoofdhuidproblemen de haarkwaliteit en de huid van de klant in de gaten kan houden? Het aspect van een vaste kapper voor een klant blijft vaak onderbelicht maar het mag duidelijk zijn dat de kracht van deze toegevoegde waarde zit in het herhaaldelijke contactmoment dat de klant met de kapper heeft.

Dit is iets wat ook de kapper niet altijd in de gaten heeft. Hoe waardevol dat herhaaldelijke contactmoment met die klant is. Met een vaste klant heeft de kapper vaak gesprekken over familie, vrienden, kinderen en relaties en in die zin is er vaak een follow-up. Het gesprek gaat zes weken verder waar het gestopt is. Het gesprek over de huid en het haar mag ook verder gaan. Hoe gaat het met de huid en met het haar. Hoe is de status daarvan nu in vergelijking met vijf of zes weken geleden?

Met meer kennis is het mogelijk om deze status beter in beeld te krijgen voor de kapper wat een toegevoegde waarde zal blijken voor de klant. Zelf heb ik gemerkt dat ik al jaren geleden gestopt ben om als eerste te vragen hoe het haar gezeten heeft. Ik vroeg hoe het met de hoofdhuid ging, of er nog steeds haaruitval was en hoe het ging met de medicatie die diegene slikte. Een kapper hoeft dat niet te onthouden – hoewel we daar heel goed in zijn – maar kan dat ook noteren in een klantvolgsysteem.

Mijn doel is in de komende jaren dat we steeds meer op die manier naar die klant gaan kijken. Natuurlijk is het gezellig om over de vakantie en het weer te praten maar onderscheid jezelf als kapper om verder te kijken naar die klant. Zorgt diegene goed voor de huid en het haar en zijn er verbeterpunten naar jouw idee? Ga er dan even voor zitten met de klant en geef jouw advies daarover. De klant zal daar zeker voor open staan en jouw aandacht voor hun huid en het haar meer waarderen dan de vraag hoe het op vakantie was.

Ik zal in ieder geval zorgen dat er genoeg te leren blijft op dit gebied en ik ben van plan de kapper zo te voeden met kennis dat de klant er beter van wordt en het kappersvak meer gewaardeerd wordt, zowel door de kapper als door de klant.